Вирощування та збут органічної продукції
органічної продукції
ОЛЕНА БЕРЕЗОВСЬКА
У фермерів, як правило, немає стратегії, як і часто немає бізнес-бачення та розвитку. Кидаються в органіку, бо знають, що продукція дорожча, попит великий і органічне підприємство в пріоритеті для держави. Проте нічого не змінюється, адже так і не з’являються ані стратегія, ані бізнес-план. Тому всі спроби зводяться нанівець. Можливо, така моя позиція є надто жорсткою до фермерства. Однак часто фермер, який займається традиційним вирощуванням, є набагато успішнішим, ніж органічний. Адже у нього є стратегія, і він розуміє, куди рухається.
Органічне виробництво і зростання попиту на цю продукцію — це не чарівна паличка для фермера, це можливості для системного сталого розвитку. І відверто, в органічному виробництві можливостей більше, тому що за рівних умов споживач вибере органічний продукт. Маючи нерівні цінові умови, свідомий споживач вибере органічний продукт, який буде навіть трохи дорожчим. І навіть за абсолютно нерівних умов, але роблячи ставку на споживача, який купує продукт з доданою цінністю, органічний продукт матиме перевагу. Тому я вже зараз б’ю тривогу про те, що у нас не вистачить органічних фермерів, щоб забезпечити потреби попиту внутрішнього органічного ринку. Особливо, якщо найближчим часом відбудеться чітке позиціювання що таке органіка, де можна купити — продукції не вистачить
Про це системно розповідаємо на регіональних форумах «Органічна Україна», які ми вже провели у 19 областях протягом останніх трьох місяців. На осінь плануємо провести ще п’ять форумів.
Метою цих заходів є покращення політичного діалогу між представниками державної влади та бізнесу, визначення шляхів розвитку органічного виробництва в кожній конкретній області, підвищення рівня обізнаності щодо цінності органічного виробництва та сприяння обміну досвідом, впровадженню технологій, залученню інвестицій.
ВЛАДИСЛАВ БОЛОХОВСЬКИЙ
Виготовлені на основі спеціальних, відселекціонованих мікроорганізмів, біологічні препарати — технологічні у застосуванні, безпечні для рослин, людини, теплокровних тварин, медоносних бджіл, риб та навколишнього середовища.
Стримує розвиток вирощування екологічно чистої продукції в Україні недостатня системність і кількість знань щодо технологій органічного вирощування. Агрономи, які все життя користуються хімічними засобами, не горять бажанням змінювати старі й перевірені підходи. Окрім того, існує розповсюджений міф, що органічна технологія — це дуже дорого. Насправді ж сама система не дорожча за хімічну, навіть дешевша. Компанія БТУ-ЦЕНТР працює над темою відновлення родючості ґрунту біологічними методами, біоживленням і захистом сільськогосподарських культур уже 21 рік. У портфоліо має більше як 50 препаратів ,з яких 40 мають приставку «біо» і дозволені для використання в органічному виробництві. Нині БТУ-ЦЕНТР — це виробництво повного циклу зі своїми виробничими потужностями, лабораторіями та складськими приміщеннями. На підприємстві займаються розробкою комплексних біологічних рішень для агровиробників, починаючи від відбору найактивніших штамів мікроорганізмів для напрацювання препаратів до постачання готового продукту та індивідуальних консультацій з біологізації технологій землеробства.
У 2019 році ми стали єдиною українською компанією, визнаною Міжнародною асоціацією виробників засобів біоконтролю (International Biocontrol Manufacturers Association, Швейцарія). Це є безумовним свідченням ефективності нашої роботи. Органічне землеробство заслуговує на особливу увагу, адже ним займатися складніше, ніж інтенсивним господарюванням через відмову від застосування хімічних препаратів. Але діяти «органікам» треба на випередження, а саме: проводити моніторинг ґрунтів, шкідників і хвороб та здійснювати профілактику, бо це дієвіше, ніж реагувати безпосередньо на проблему та лікувати рослини.
Викликів перед виробниками органічної продукції чимало, але галузь інтенсивно розвивається. Україна посідає одне з провідних місць у Європі у царині органічного землеробства, зокрема у розробці та застосуванні біопрепаратів.
Органічний успіх з БТУ-ЦЕНТР
АНДРІЙ ВДОВИЧЕНКО
Перевести все господарство на органічну основу досить складно з фінансової точки зору. Це потребує значних інвестицій, стабільності в державі та на ринку.
Отримати сертифікат Органік Стандарт або іншого органу сертифікації нескладно — слід дотримуватися вказаних правил та норм. Повинен бути контроль за процесом виробництва і ретельне ведення документації. Це два основних чинники, якщо їх виконувати — проблем ніяких не буде.
Налаштування під себе. Урожайність можна тримати хорошому рівні, але коли ти обмежуєш використання мінеральних добрив та не можеш використовувати хімічні засоби захисту — це стрес для виробництва. Однак є органічна надбавка в ціні продукції, яка може нівелювати недобори урожаю. Потрібно налаштувати під себе цю технологію — під твої можливості, техніку, кліматичну зону.
Щодо використання біопрепаратів, то, на щастя, Україна, на мою думку, попереду всієї планети. У нас і хороша радянська школа і непогані спеціалісти. Певною мірою здебільшого ми замінили звичайні хімічні препарати біологічними. І навіть використовуємо їх в інтенсивному виробництві.
Хороші біопрепарати доступні. Є хороші інокулянти в Україні, є хороші інсектициди. Так, минулого року була велика проблема чортополохівки на сої. І тут чудово спрацював препарат БТУ-ЦЕНТР. Загалом ми використовуємо декілька продуктів цієї компанії: ЛИПОСАМ®, АЗОТОФІТ-т® тощо. Вони досить ефективні, однак потрібно використовувати все вчасно.
БТУ-ЦЕНТР працює сучасно. З цією компанією комфортно працювати, тому що вони сповідують сучасний комплексний підхід до фермера, до розв’язання тієї чи іншої проблеми. Це справжня співпраця, супровід тощо. Так чудово й зручно працювати — і це один із вирішальних чинників під час вибору партнерів. Велика подяка фахівцям БТУ-ЦЕНТР за те, що вони підказують ті речі, про які ми не знаємо. Компанія зараз у своїй діяльності охоплює всю Україну і не тільки та має великий досвід і знання.
СЕРГІЙ САВЧИН
ТОВ «Беррі Органікс»
Щороку оновлюємо сертифікацію Органік Стандарт. ЇЇ досить складно отримати, а потім вже простіше — потрібно лише дотримуватися стандартів та правил у своїй роботі.
Земля — це підґрунтя для росту. Тут важливо відповідально підійти до підбору самої землі. Вона не повинна перед цим оброблятися за традиційною технологією із застосуванням агрохімікатів, класичних мінеральних добрив тощо. Так, ґрунти під нашими ягідниками були під паром 25 років, тут вже сформувався свій органічний біоценоз. Це, звичайно, створює й певні проблеми, адже органічне вирощування унеможливлює застосування пестицидів для боротьби з бур’янами. Їх контроль — це дуже трудомісткий процес, в основному він потребує часу та людських рук. Також слід зважати на шкідників, які роками існували привільно. З ними теж потрібно боротись. І продукти компанії БТУ-ЦЕНТР, зокрема біологічні інсектициди, нам серйозно допомагають.
Ягода-малина турботи потребує. Система живлення — це ключовий момент за вирощування малини. Вона потребує збалансованого харчування для того, щоб віддячити добрим урожаєм. Ми підбираємо спеціальні сертифіковані органічні добрива, котрі містять фосфор, азот, калій, мікроелементи, бактерії тощо. Тут є чимало тонкощів, котрі потрібно врахувати під час вирощування. Розробляємо відповідну технологічну карту на основі біопрепаратів та працюємо згідно з нею.
Перспективи хороші. В Україні органічне землеробство має хороші перспективи. Це стосується як садово-ягідних та овочевих культур, так і зернових, зернобобових тощо. І хоча сам ринок органічної продукції в Україні поки ще лише розвивається, тенденції досить обнадійливі — інтерес з боку торгових мереж зростає. Водночас ми поки що більше орієнтовані на європейський ринок. До нас приїжджають іноземні фахівці, вони з ранньої весни відстежують та контролюють процес вирощування. Помилок та відхилень тут не повинно бути. І контракти практично на ягіднику укладаються.
Ми працюємо з багатьма країнами, та в основному з Польщею та Німеччиною. В них ринок органічної продукції розвинутий дуже потужно, люди бачать користь від екологічно чистого здорового харчування.
З компанією подобається працювати. Органічне виробництво потребує своїх якісних інструментів. Ми пробували десь 50 різних органічних препаратів різних виробників, експериментували з ними. Скажімо, з компанією БТУ-ЦЕНТР ми співпрацюємо вже чотири роки. І чесно скажу, мені подобається з нею працювати. Фахівці компанії завжди готові відгукнутися, спільно проаналізувати ситуацію. І продукти компанії відповідають нашим потребам і запитам. Препарати не просто м’яко розв’язують проблему з хворобами чи шкідниками, а позитивно впливають на рослину, саму структуру та родючість ґрунту.
Загалом ми використовували 9 продуктів БТУ-ЦЕНТР. А на нинішньому етапі, коли ягідник вийшов на стовідсотковий рівень родючості, більше зосередилися на захисті від хвороб та шкідників.
Продукти, що приносять результат. З інсектицидів я можу назвати БІТОКСИБАЦИЛІН-БТУ-р® та ЛЕПІДОЦИД-БТУ®-р, які чудово себе показали. Наприклад, два роки тому в нас була справжня навала гусені, та завдяки цим препаратам ми розв’язали проблему. Також біофунгіцидний продукт ФІТОЦИД-р® добре себе зарекомендував. Він ідеально допоміг впоратися з такою хворобою, які іржа. Ми зробили два внесення з інтервалом у десять днів, і це ефективно зарадило проблемі. Зазначу ще, що під час внесення постійно використовуємо такі біоприлипачі, як ЛИПОСАМ® та ЕНПОСАМ®. Вони себе завжди добре показують, особливо, коли препарати вносять у стресових для рослини умовах.
Препарати БТУ-ЦЕНТР працюють на добрий результат у фермера, агронома. Надалі будемо самі розширюватися і розширювати нашу співпрацю з цією компанією. Адже це приносить хороші плоди.
Тонкощі продажу органічної продукції
Як продавати органічне?
Не Organic, Eco та Bio єдиним — наявність сертифікованого продукту не гарантує продажу
МАРІЯ МАХНОВЕЦЬ
органічний кластер»
- низька обізнаність і купівельна спроможність на внутрішньому ринку на готовий органічний продукт;
- повільне зростання середнього класу;
- мінімальна державна підтримка малого та середнього органічного фермера;
- експорт органічної сировини на ринок ЄС, котрий диктує свої ціни та правила гри;
- спалахи скандалів щодо підробки органік у світі й Україні;
- «дорогі» гроші для вкладання в нові технології та покриття ризиків на нових ринках;
- незнання про нові ринки та історії експортного успіху агровиробників у традиційній галузі;
- мало компетентних фахівців на підприємствах із продажу та ЗЕД у сфері органік;
- надання послуг і консалтингу в органік секторі на низькому рівні; низька готовність органічного бізнесу системно працювати на нових ринках і вкладати гроші в розширення;
- наука в агро відірвана від реалій органічного сектору;
- бренд made in Ukraine все ще не несе бажаної цінності іноземному покупцю та споживачу.
ОЛЕНА БЕРЕЗОВСЬКА
«Споживай органічні продукти в Україні» — таким ми бачимо головний девіз найближчих років. На сьогодні вже наявний широкий асортимент українських органічних харчових продуктів, який можна знайти в торговельних мережах і спеціалізованих крамницях. Який наступний крок? Популяризувати цінність органічних продуктів, щоб купували, і надихати фермерів вести органічне виробництво, щоб вирощували й переробляли. Системно і впевнено гармонізувати попит і пропозицію.
СЕРГІЙ ГАЛАШЕВСЬКИЙ
У 2016–2019 рр. найбільші обсяги експорту органічної продукції були досягнуті завдяки сільськогосподарській сировині. Зокрема, це зафіксовані поставки пшениці, кукурудзи, ячменю, вівса, жита, сої, люпину, гороху, льону, соняшнику, ріпаку, гірчиці, чорниць, яблук, меду та волоських горіхів. Заразом швидко зростають обсяги експорту напівфабрикатів і переробленої продукції: органічно сертифікованого лущеного проса, спельти, пластівців, березового соку, яблучного концентрату.
ВІКТОР ШУТКЕВИЧ
Нова Програма співпраці між Швейцарською Конфедерацією та Україною на 2020–2023 роки передбачає, перш за все, підтримку економічного розвитку країни. Завдання цього напряму, зокрема — підвищення конкурентоспроможності та зростання сільськогосподарського сектору з фокусом на розвиток органічного сільського господарства. З огляду на це, Швейцарія й далі спрямовує першочергові зусилля на сприяння доступу до ринків і розвитку виробництва та збуту, з особливою увагою до малих і середніх підприємств (МСП).
Більшість з органічних виробників уже співпрацює з новою швейцарсько-українською програмою «Розвиток торгівлі з вищою доданою вартістю в органічному та молочному секторах України», що впроваджує Дослідний інститут органічного сільського господарства (FiBL, Швейцарія) у партнерстві зі швейцарською компанією SAFOSO. Команда цієї програми на повній швидкості взялася до роботи й протягом наступних трьох років буде активно працювати над основною метою — зростання торгівлі з вищою доданою вартістю в органічному та молочному секторах на внутрішньому та експортному ринках. На допомогу цій програмі вже у 2020 році розпочинається новий напрям підтримки органічного сектору України за фінансування Швейцарської Конфедерації, що виконуватиметься Міжнародною федерацією органічних сільськогосподарських рухів (IFOAM). Цей регіональний проєкт поширюватиметься на кілька країн, зокрема й Україну, і матиме фокус на розбудову партнерства між бізнесом і проєктом технічної допомоги для реалізації спільних ініціатив.
Нові можливості, а разом і виклики, з’являються у виробників органічної продукції з відкриттям ринку землі, цього року схваленим Верховною Радою України. Оскільки виробникам доведеться сконцентровувати значні фінансові ресурси на придбання землі, попит на обігові кошти для операційної діяльності ще більше зростатиме. Для цього ми розглядаємо можливість продовження після 2020 року проєкту «Аграрні розписки», що останні 5 років фінансує Швейцарська Конфедерація та впроваджує Міжнародна фінансова корпорація (IFC). Продовження проєкту дасть можливість українським агровиробникам використовувати аграрні розписки для фінансування оборотного капіталу, придбання техніки та насіння тощо. Перші «органічні розписки» вже дали можливість виробникам органічної продукції активно долучитися до цього фінансового інструменту.
ОЛЕКСІЙ РУДЬ
Organic Food Delivery
Органічний сегмент вирізняється передусім ціннісним ставленням покупців до товару, магазину, постачальника.
А загалом тема органічного виробництва поступово мене захопила: то бізнес-план ми готували для однієї компанії, то я співпрацював по одному проєкту з Олександром Ющенком, генеральним директором та засновником компанії «Галекс-Агро», для його органічних брендів «Органік Мілк» й «Органічний м’ясний продукт». І власне, саме продукти цих компаній стали першими в доставці нашого магазину — Organic Food Delivery.
Також намагаємося ділитися з виробниками інформацією про те, чого хочуть покупці. Адже маємо дуже свідому аудиторію, яка слідкує за трендами здорового харчування. Наприклад, компанії «Органік Мілк» повідомили, що зараз є попит на безлактозне молоко. Ділимося з виробниками також й інформацією про те, що не продається.
— У нас стратегія така: спочатку хочемо відкрити один невеликий магазин у Києві та подивитись, як відбуватиметься продаж. Далі плануємо тут же відкрити ще кілька і одночасно збільшувати доставки на найближчі міста. А надалі будемо пробувати відкривати франшизу в регіони. Адже вже є охочі відкрити магазин у своїх містах та навіть готові нам допомогти: і Луцьк, і Львів, і Одеса. У регіонах органічну продукцію сприймають більше як новинку. Раніше ж людям видавалось, що органічне — це дуже дорого. Однак хто починає купувати, розуміє, що різниця не така велика, як здається на перший погляд. А якість продукції суттєво вища.
Підготувала Тетяна Тимошенко