Image
Image
back_home2.svg
back_home2.svg

Вирощування та збут органічної продукції

Вирощування та збут органічної продукції
Вирощування та збут
органічної продукції

ОЛЕНА БЕРЕЗОВСЬКА

Президент ГС «Органічна Україна»
«ОРГАНІЧНЕ ВИРОБНИЦТВО — ЦЕ МОЖЛИВОСТІ ДЛЯ СТАБІЛЬНОГО РОЗВИТКУ, А НЕ ЧАРІВНА ПАЛИЧКА ДЛЯ ФЕРМЕРА»
Щороку вироблення органічної продукції в Україні зростає. Левову частку вирощеного орієнтовано на експорт. Але й внутрішній попит збільшується. Про ситуацію на ринку органіки та про те, чому без стратегії органічне вирощування приречене на провал, ми поспілкувалися з президентом ГС «Органічна Україна» Оленою Березовською.
Image
Чи відбулися зміни на ринку органіки після набуття чинності ЗУ «Про основні принципи та вимоги до органічного виробництва, обігу й маркування органічної продукції»?
— Так, закон є і він чинний з 2 серпня 2019 року. Перехідний період, відповідно до законодавства, для усіх нормативних впроваджень закінчується у лютому 2021 року. Відповідно, зараз не можна сказати, що ринок регулюється українським законом на 100%. Якщо поглянути на органічну продукцію, то на жодній і досі немає українського маркування. На сьогодні органічний ринок в Україні регулюється міжнародним законодавством, зокрема, відповідно до Регламентів Європейського Союзу, а також стандартами тих країн, які дозволяють їх впроваджувати в Україні. Так, у нас чинний канадський стандарт, також є компанії, які сертифікуються за стандартом NOP — це стандарт Сполучених Штатів Америки, кілька компаній є сертифікованими навіть за китайськими органічними стандартами. Водночас український закон «мужніє», я б сказала, бо більшість підзаконних актів вже впроваджено.
Image
Чого досі бракує для якісного врегулювання ринку?
— Ключовим показником регуляції органічного ринку України буде поява реєстрів: спочатку Реєстр органів сертифікації, потім Реєстр операторів органічного виробництва. На сьогодні є тільки Перелік (реєстр) органів іноземної сертифікації, тому що значна частина органічної продукції — близько 90% — є експортно орієнтованою. І для того, щоб не було проблем на митниці, адже закон вже чинний, першим створили Перелік іноземних органів сертифікації. Коли з’являться ще два реєстри, можна буде говорити: «ти є в реєстрі, значить, ти органічний оператор». Це буде такою певною межею для споживача та для врегулювання ринку.
Image
Тобто ці Реєстри дадуть змогу відсіяти навіть тих, хто недоброчесно маркує свою продукцію як органічну?
— Так, зокрема, йдеться про псевдоорганічну продукцію, марковану як Оrganic та торгові марки, які завдяки цим реєстрам можна буде легко відсіяти. Насправді це стане суттєвою допомогою для торговельних мереж та споживачів. Всі Реєстри будуть загальнодоступними.
Image
Попри те, що органічні виробники зорієнтовані на експорт, як ви оцінюєте внутрішній ринок?
— Ми розпочали проводити дослідження щодо вподобань покупців органічної продукції. Презентуватимемо його, коли завершимо. На сьогодні на нашому ринку попит хаотичний: то прихильники здорового способу життя купують, то підлітки, то селебрітіс переходять на органічні продукти, бо дружина минулого президента США мала в Білому Домі органічний сад. Причини споживання дуже різні. Ми хочемо їх зараз зрозуміти та систематизувати. Але однозначно — попит росте.
Image
Чи варто фермерам придивлятися до органічного виробництва?
— Звичайно, варто, але є дуже багато нюансів з фермерами. У чому, власне кажучи, цінність нещодавньої події — підписання Меморандуму про взаєморозуміння та стратегічне партнерство між ПрАТ «Миронівський хлібопродукт» та ГС «Органічна Україна», який має на меті співпрацю заради відновлення родючості українських ґрунтів та розвиток органічного виробництва в Україні та світі — це стратегія.

У фермерів, як правило, немає стратегії, як і часто немає бізнес-бачення та розвитку. Кидаються в органіку, бо знають, що продукція дорожча, попит великий і органічне підприємство в пріоритеті для держави. Проте нічого не змінюється, адже так і не з’являються ані стратегія, ані бізнес-план. Тому всі спроби зводяться нанівець. Можливо, така моя позиція є надто жорсткою до фермерства. Однак часто фермер, який займається традиційним вирощуванням, є набагато успішнішим, ніж органічний. Адже у нього є стратегія, і він розуміє, куди рухається.

Органічне виробництво і зростання попиту на цю продукцію — це не чарівна паличка для фермера, це можливості для системного сталого розвитку. І відверто, в органічному виробництві можливостей більше, тому що за рівних умов споживач вибере органічний продукт. Маючи нерівні цінові умови, свідомий споживач вибере органічний продукт, який буде навіть трохи дорожчим. І навіть за абсолютно нерівних умов, але роблячи ставку на споживача, який купує продукт з доданою цінністю, органічний продукт матиме перевагу. Тому я вже зараз б’ю тривогу про те, що у нас не вистачить органічних фермерів, щоб забезпечити потреби попиту внутрішнього органічного ринку. Особливо, якщо найближчим часом відбудеться чітке позиціювання що таке органіка, де можна купити — продукції не вистачить
Image
Чи свідчить підписання Меморандуму з МХП про зміну свідомості великого агробізнесу, який завжди був дуже індустріалізованим?
— Про підписання Меморандуму можу сказати, що тут йдеться не тільки про зміну свідомості великого агробізнесу, а зміна позиції — прийняття органічного виробництва як реальної ніші для розвитку, зокрема, і з погляду економічної вигоди. Сильне партнерство важливе для обох сторін, які чітко бачать наступні кроки для спільних дій.
Image
А як з державною підтримкою фермерів, що займаються органічним виробництвом? Чи ГС «Органічна Україна» лобіює це питання у владі?
— Аякже. Буквально на днях надіслали листи Голові Комітету ВР з питань аграрної та земельної політики Миколі Сольському та Голові ВРУ Дмитру Разумкову щодо законопроєкту №3295 (про внесення змін до Закону України «Про державну підтримку сільського господарства України» — прим. Ред.), в який ми пропонуємо внести зміни, зокрема, виділити окремо органічне виробництво. А вже далі проситимемо врахувати їх у постанові про держпідтримку. Проте важливо розуміти, що органічний фермер може вже зараз сміливо скористатися загальнодержавною підтримкою фермерів, а також регіональною підтримкою, яку закладено майже в усіх областях України.

Про це системно розповідаємо на регіональних форумах «Органічна Україна», які ми вже провели у 19 областях протягом останніх трьох місяців. На осінь плануємо провести ще п’ять форумів.

Метою цих заходів є покращення політичного діалогу між представниками державної влади та бізнесу, визначення шляхів розвитку органічного виробництва в кожній конкретній області, підвищення рівня обізнаності щодо цінності органічного виробництва та сприяння обміну досвідом, впровадженню технологій, залученню інвестицій.
КОМЕНТАР

ВЛАДИСЛАВ БОЛОХОВСЬКИЙ

Генеральний директор групи компаній БТУ-ЦЕНТР
— Останнім часом в Україні та світі відзначається стрімкий розвиток органічного виробництва сільськогосподарських культур. Протягом останнього десятиріччя він збільшився в 5 раз. Зростаюча популярність біологічного методу у світі зумовлена тим, що він не лише не завдає шкоди навколишньому середовищу, а й дієвий. Біологічні препарати для захисту рослин, на відміну від хімічних, у своєму складі мають живі мікроорганізми та природні біологічно активні речовини, які синтезуються цими ж мікроорганізмами. Окрім високої ефективності та доступної ціни вони мають те, чого не мають хімічні препарати — природне походження.

Виготовлені на основі спеціальних, відселекціонованих мікроорганізмів, біологічні препарати — технологічні у застосуванні, безпечні для рослин, людини, теплокровних тварин, медоносних бджіл, риб та навколишнього середовища.
В Україні дедалі більше господарств цікавиться органічним рослинництвом. На сьогодні майже 400 тис. гектарів сільськогосподарських земель сертифіковано як органічні. За цим показником Україна посідає 20-те місце у світі та 11-те в Європі. Сертифіковані органічні площі у цій структурі займають всього 1%. Залишаються незадіяними для виробництва органічної продукції значні площі екологічно чистих земель — понад 7 млн гектарів. За даними Organic Standard, в Україні сертифіковано тільки 154 виробники органічних ягід, 39 виробників овочів і 31 виробник фруктів. Площа органічних садів становить приблизно 2500 га — лише 7% від загальних площ насаджень.

Стримує розвиток вирощування екологічно чистої продукції в Україні недостатня системність і кількість знань щодо технологій органічного вирощування. Агрономи, які все життя користуються хімічними засобами, не горять бажанням змінювати старі й перевірені підходи. Окрім того, існує розповсюджений міф, що органічна технологія — це дуже дорого. Насправді ж сама система не дорожча за хімічну, навіть дешевша. Компанія БТУ-ЦЕНТР працює над темою відновлення родючості ґрунту біологічними методами, біоживленням і захистом сільськогосподарських культур уже 21 рік. У портфоліо має більше як 50 препаратів ,з яких 40 мають приставку «біо» і дозволені для використання в органічному виробництві. Нині БТУ-ЦЕНТР — це виробництво повного циклу зі своїми виробничими потужностями, лабораторіями та складськими приміщеннями. На підприємстві займаються розробкою комплексних біологічних рішень для агровиробників, починаючи від відбору найактивніших штамів мікроорганізмів для напрацювання препаратів до постачання готового продукту та індивідуальних консультацій з біологізації технологій землеробства.

У 2019 році ми стали єдиною українською компанією, визнаною Міжнародною асоціацією виробників засобів біоконтролю (International Biocontrol Manufacturers Association, Швейцарія). Це є безумовним свідченням ефективності нашої роботи. Органічне землеробство заслуговує на особливу увагу, адже ним займатися складніше, ніж інтенсивним господарюванням через відмову від застосування хімічних препаратів. Але діяти «органікам» треба на випередження, а саме: проводити моніторинг ґрунтів, шкідників і хвороб та здійснювати профілактику, бо це дієвіше, ніж реагувати безпосередньо на проблему та лікувати рослини.

Викликів перед виробниками органічної продукції чимало, але галузь інтенсивно розвивається. Україна посідає одне з провідних місць у Європі у царині органічного землеробства, зокрема у розробці та застосуванні біопрепаратів.

Органічний успіх з БТУ-ЦЕНТР

Вріз. Україна має шанс на випереджальний розвиток органічного виробництва. І вона його поступово реалізує. Це вже справа не поодиноких ентузіастів, а, вочевидь, перспективний напрям розвитку нашого аграрного сектору. І тут також свою важливу роль відіграє налагоджене виробництво ефективних біопрепаратів для сільського господарства в країні. Фахівці провідних господарств, які працюють у сфері органічного землеробства, зазначають: співпраця з компанією БТУ-ЦЕНТР завжди приносить плідний результат.

АНДРІЙ ВДОВИЧЕНКО

Директор із виробництва продукції органічного землеробства ПСПім. Т. Г. Шевченка, «Аснова Холдинг»
Комплексний підхід. Наше підприємство вже 4 роки займається органічним виробництвом. На сьогодні з майже 2600 га у нас понад 1000 відведено під нього. Основні культури: озима пшениця, соя, просо. У нас комплексне органічне підприємство, тому що сама суть органіки передбачає різні напрями. Передусім, звичайно, тваринництво. Маємо як велику рогату худобу, так і вівці та кози. Є органічний сад. Виробляємо для своїх потреб вермикомпост і компост для того, щоб реалізувати замкнений цикл виробництва. До слова, для прискорення процесу вносимо препарати БТУ-ЦЕНТР.

Перевести все господарство на органічну основу досить складно з фінансової точки зору. Це потребує значних інвестицій, стабільності в державі та на ринку.
Принципові моменти. На сьогодні маємо паралельне виробництво — органічне і традиційне. Органи сертифікації придивляються до нас більш прискіпливо. Проте справжня органіка — це погляди, філософія, принципи. Ми ж хочемо, щоб наші діти були здорові, щоб ми були здорові, а якісна їжа є основою здоров’я.

Отримати сертифікат Органік Стандарт або іншого органу сертифікації нескладно — слід дотримуватися вказаних правил та норм. Повинен бути контроль за процесом виробництва і ретельне ведення документації. Це два основних чинники, якщо їх виконувати — проблем ніяких не буде.
Якість знайде покупця. Глобальний ринок розвивається. Добрий продукт завжди знайде свого покупця. З України продукцію продають в ЄС, США, Канаду. Маємо постачання в Японію. Органічну сою поставляємо в Німеччину. Зараз чекаємо відповіді німецької сторони й щодо постачань озимої пшениці на органічне борошно. Є в нас своя органічна пекарня.

Налаштування під себе. Урожайність можна тримати хорошому рівні, але коли ти обмежуєш використання мінеральних добрив та не можеш використовувати хімічні засоби захисту — це стрес для виробництва. Однак є органічна надбавка в ціні продукції, яка може нівелювати недобори урожаю. Потрібно налаштувати під себе цю технологію — під твої можливості, техніку, кліматичну зону.

Щодо використання біопрепаратів, то, на щастя, Україна, на мою думку, попереду всієї планети. У нас і хороша радянська школа і непогані спеціалісти. Певною мірою здебільшого ми замінили звичайні хімічні препарати біологічними. І навіть використовуємо їх в інтенсивному виробництві.

Хороші біопрепарати доступні. Є хороші інокулянти в Україні, є хороші інсектициди. Так, минулого року була велика проблема чортополохівки на сої. І тут чудово спрацював препарат БТУ-ЦЕНТР. Загалом ми використовуємо декілька продуктів цієї компанії: ЛИПОСАМ®, АЗОТОФІТ-т® тощо. Вони досить ефективні, однак потрібно використовувати все вчасно.

БТУ-ЦЕНТР працює сучасно. З цією компанією комфортно працювати, тому що вони сповідують сучасний комплексний підхід до фермера, до розв’язання тієї чи іншої проблеми. Це справжня співпраця, супровід тощо. Так чудово й зручно працювати — і це один із вирішальних чинників під час вибору партнерів. Велика подяка фахівцям БТУ-ЦЕНТР за те, що вони підказують ті речі, про які ми не знаємо. Компанія зараз у своїй діяльності охоплює всю Україну і не тільки та має великий досвід і знання.

СЕРГІЙ САВЧИН

Головний агроном
ТОВ «Беррі Органікс»
В основі — турбота про здоров’я та довкілля. Ми вирощуємо органічну малину на площі 35 га в Макарівському районі на Київщині. А всього маємо 70 га землі й шукаємо перспективні культури для вирощування. До органічного землеробства звернулися не стільки з економічних міркувань, скільки з екологічних та етичних. Адже органічні продукти — це турбота про здоров’я людини, нинішніх і наступних поколінь, турбота про довкілля. Ми виступаємо за здорове харчування для населення і працюємо над цим. Успішно вирощуємо смачні та корисні ягоди, при цьому не причиняємо шкоди природі та людям. Це для нас дуже важливо. Я гадаю, що для багатьох людей, котрі займаються органічним вирощуванням, саме такий підхід є визначальним.

Щороку оновлюємо сертифікацію Органік Стандарт. ЇЇ досить складно отримати, а потім вже простіше — потрібно лише дотримуватися стандартів та правил у своїй роботі.
Перші роки, звісно, було складніше, та зараз ми маємо досвід та знання, щоб досягати сталих результатів.

Земля — це підґрунтя для росту.
Тут важливо відповідально підійти до підбору самої землі. Вона не повинна перед цим оброблятися за традиційною технологією із застосуванням агрохімікатів, класичних мінеральних добрив тощо. Так, ґрунти під нашими ягідниками були під паром 25 років, тут вже сформувався свій органічний біоценоз. Це, звичайно, створює й певні проблеми, адже органічне вирощування унеможливлює застосування пестицидів для боротьби з бур’янами. Їх контроль — це дуже трудомісткий процес, в основному він потребує часу та людських рук. Також слід зважати на шкідників, які роками існували привільно. З ними теж потрібно боротись. І продукти компанії БТУ-ЦЕНТР, зокрема біологічні інсектициди, нам серйозно допомагають.

Ягода-малина турботи потребує. Система живлення — це ключовий момент за вирощування малини. Вона потребує збалансованого харчування для того, щоб віддячити добрим урожаєм. Ми підбираємо спеціальні сертифіковані органічні добрива, котрі містять фосфор, азот, калій, мікроелементи, бактерії тощо. Тут є чимало тонкощів, котрі потрібно врахувати під час вирощування. Розробляємо відповідну технологічну карту на основі біопрепаратів та працюємо згідно з нею.

Перспективи хороші. В Україні органічне землеробство має хороші перспективи. Це стосується як садово-ягідних та овочевих культур, так і зернових, зернобобових тощо. І хоча сам ринок органічної продукції в Україні поки ще лише розвивається, тенденції досить обнадійливі — інтерес з боку торгових мереж зростає. Водночас ми поки що більше орієнтовані на європейський ринок. До нас приїжджають іноземні фахівці, вони з ранньої весни відстежують та контролюють процес вирощування. Помилок та відхилень тут не повинно бути. І контракти практично на ягіднику укладаються.

Ми працюємо з багатьма країнами, та в основному з Польщею та Німеччиною. В них ринок органічної продукції розвинутий дуже потужно, люди бачать користь від екологічно чистого здорового харчування.
Image

З компанією подобається працювати. Органічне виробництво потребує своїх якісних інструментів. Ми пробували десь 50 різних органічних препаратів різних виробників, експериментували з ними. Скажімо, з компанією БТУ-ЦЕНТР ми співпрацюємо вже чотири роки. І чесно скажу, мені подобається з нею працювати. Фахівці компанії завжди готові відгукнутися, спільно проаналізувати ситуацію. І продукти компанії відповідають нашим потребам і запитам. Препарати не просто м’яко розв’язують проблему з хворобами чи шкідниками, а позитивно впливають на рослину, саму структуру та родючість ґрунту.

Загалом ми використовували 9 продуктів БТУ-ЦЕНТР. А на нинішньому етапі, коли ягідник вийшов на стовідсотковий рівень родючості, більше зосередилися на захисті від хвороб та шкідників.

Продукти, що приносять результат. З інсектицидів я можу назвати БІТОКСИБАЦИЛІН-БТУ-р® та ЛЕПІДОЦИД-БТУ®-р, які чудово себе показали. Наприклад, два роки тому в нас була справжня навала гусені, та завдяки цим препаратам ми розв’язали проблему. Також біофунгіцидний продукт ФІТОЦИД-р® добре себе зарекомендував. Він ідеально допоміг впоратися з такою хворобою, які іржа. Ми зробили два внесення з інтервалом у десять днів, і це ефективно зарадило проблемі. Зазначу ще, що під час внесення постійно використовуємо такі біоприлипачі, як ЛИПОСАМ® та ЕНПОСАМ®. Вони себе завжди добре показують, особливо, коли препарати вносять у стресових для рослини умовах.

Препарати БТУ-ЦЕНТР працюють на добрий результат у фермера, агронома. Надалі будемо самі розширюватися і розширювати нашу співпрацю з цією компанією. Адже це приносить хороші плоди.

Тонкощі продажу органічної продукції

Як продавати органічне?

Компанії, які мають органічний продукт, звісно мріють вийти на зовнішній ринок. Що можна сказати про нинішній стан — це стан невизначеності. Органічні виробники як ніхто знають, що таке криза або невизначеність. Неодноразово з цими поняттями стикалися, а тому гнучкіші на ринку. Не треба забувати про додаткові заходи контролю у європейських країнах, які не будуть знімати найближчим часом. Якщо провести аналогію з медициною, то лікарі кажуть, що виживуть ті, хто має кращий імунітет. Це стосується як людей, так само можна висловитися і про компанії. Що таке для компанії імунітет? Компанія веде правильний спосіб життя, системно розвивається та розумно витрачає ресурси, аби вистояти в умовах кризи.
Імунітет компанії саме на зовнішньому ринку залежить від налагоджених відносин із постачальниками, готовності компанії пристосовуватися до змін, від налагоджених відносин із покупцями, прорахованих ризиків у цьому ланцюгу постачання
Компанія має визначитися, яку цінність вона може дати споживачу, чому саме цей продукт мають купувати, і чим він відрізняється від інших. Чи достатньо великий цільовий ринок, аби компанія могла з часом рости й займати нішу. Такі питання мають ставити не лише новачки, а й компанії, що вже давно працюють на ринку. Будуть на плаву ті, хто чітко розуміє, у якому вони бізнесі, та комунікують емоційною ціннісною мовою, говорять мовою споживача та клієнта, ставлять споживача, а не свій товар на перше місце.
Що має зробити компанія, перед тим як експортувати свій продукт? Фахівці з продажу радять зробити аналіз внутрішнього та зовнішнього ринків, виділити ніші й основних гравців ринку, конкурентів, стежити за трендами в різних країнах світу, проаналізувати тарифні та нетарифні бар’єри тощо.
Які документи потрібні для цього? Потрібно подивитися вглибину свого бізнесу, проаналізуйте готовність бізнесу: структура, обсяги виробництва, фінанси, команда з міжнародного продажу, менеджмент зі збуту має розуміти зовнішньоекономічну діяльність. Мають бути розставлені пріоритети в компанії на експорт, знання англійської та культури ведення ділового листування, наявність англомовного сайту та історії компанії, презентаційних матеріалів, сертифікація та відповідність міжнародним стандартам. Має бути внутрішня налагоджена система — це і є стійкий імунітет. Компанія має думати глобальніше та проаналізувати готовність до міжнародної діяльності. Варто відповісти на прості запитання: чи є попит на товар, і які зовнішні чинники впливають на ринок, які є ризики та хто головний покупець. Треба сформувати команду та переконатися, що кожен зі співробітників розуміє специфіку органік.
Що таке продаж або торгівля? Це уміння. Не кожен у компанії може продавати. Треба переконатися, що на місці спеціаліста з продажу реально сидить спеціалісткомунікатор. «Продажники» мають працювати на повну, легко зав’язувати спілкування англійською, розуміти специфіку міжнародної торгівлі, відчувати настрій клієнта.

Не Organic, Eco та Bio єдиним — наявність сертифікованого продукту не гарантує продажу

МАРІЯ МАХНОВЕЦЬ

Голова правління ГС «Український
органічний кластер»
Чому органічні продукти українських виробників мають менший попит у покупців, хоча могли б мати й більшу популярність? Консультант із міжнародної торгівлі органічною продукцією, голова правління ГС «Український органічний кластер» Марія Махновець, проаналізувавши ситуацію, виокремила такі причини:
  1. низька обізнаність і купівельна спроможність на внутрішньому ринку на готовий органічний продукт;
  2. повільне зростання середнього класу;
  3. мінімальна державна підтримка малого та середнього органічного фермера;
  4. експорт органічної сировини на ринок ЄС, котрий диктує свої ціни та правила гри;
  5. спалахи скандалів щодо підробки органік у світі й Україні;
  6. «дорогі» гроші для вкладання в нові технології та покриття ризиків на нових ринках;
  7. незнання про нові ринки та історії експортного успіху агровиробників у традиційній галузі;
  8. мало компетентних фахівців на підприємствах із продажу та ЗЕД у сфері органік;
  9. надання послуг і консалтингу в органік секторі на низькому рівні; низька готовність органічного бізнесу системно працювати на нових ринках і вкладати гроші в розширення;
  10. наука в агро відірвана від реалій органічного сектору;
  11. бренд made in Ukraine все ще не несе бажаної цінності іноземному покупцю та споживачу.
Image
КОМЕНТАРІ

ОЛЕНА БЕРЕЗОВСЬКА

Президент ГС «Органічна Україна»
— Головне, що органічним виробникам є куди розвиватися — міжнародне товариство підтверджує попит на українську продукцію, а внутрішній ринок тільки починає формуватися. Відчувається щире бажання купувати органічні продукти, і це просто мрія для малого та середнього агровиробника — відповідати принципам органічного виробництва, піклуватися про землю, мати економічну стабільність і водночас пропонувати повноцінний органічний споживчий кошик українцям і гостям нашої держави.

«Споживай органічні продукти в Україні» — таким ми бачимо головний девіз найближчих років. На сьогодні вже наявний широкий асортимент українських органічних харчових продуктів, який можна знайти в торговельних мережах і спеціалізованих крамницях. Який наступний крок? Популяризувати цінність органічних продуктів, щоб купували, і надихати фермерів вести органічне виробництво, щоб вирощували й переробляли. Системно і впевнено гармонізувати попит і пропозицію.

СЕРГІЙ ГАЛАШЕВСЬКИЙ

Директор ТОВ «Органік стандарт»
— Органічний світовий ринок показує стабільне зростання понад 15 останніх років, привертаючи увагу все більшої кількості виробників і споживачів, і досяг позначки 100 млрд євро 2018 року. Більшість українських виробників органічної продукції орієнтуються на експорт і сертифікуються відповідно до міжнародних стандартів. Найчастіше це органічні стандарти ЄС (Регламент Ради (ЄС) № 834/2007 та Регламент Комісії (ЄС) № 889/2008). Варто зазначити, що ці стандарти висувають як для експорту, так і для внутрішнього органічного ринку, який також поступово розвивається.

У 2016–2019 рр. найбільші обсяги експорту органічної продукції були досягнуті завдяки сільськогосподарській сировині. Зокрема, це зафіксовані поставки пшениці, кукурудзи, ячменю, вівса, жита, сої, люпину, гороху, льону, соняшнику, ріпаку, гірчиці, чорниць, яблук, меду та волоських горіхів. Заразом швидко зростають обсяги експорту напівфабрикатів і переробленої продукції: органічно сертифікованого лущеного проса, спельти, пластівців, березового соку, яблучного концентрату.

ВІКТОР ШУТКЕВИЧ

Заступник директора, Швейцарське бюро співпраці Посольства Швейцарії в Україні
— Перед органічним сектором щороку постають непередбачувані виклики. Та хто обрав шлях органічного сільськогосподарського виробництва із самого початку взяли на себе певний виклик і погодилися бути першопрохідцями. Допомагає долати ці виклики перед органічним сектором і Швейцарська Конфедерація (як і попередні майже 20 років), зокрема, й далі надає технічну допомогу в рамках співпраці з Україною.

Нова Програма співпраці між Швейцарською Конфедерацією та Україною на 2020–2023 роки передбачає, перш за все, підтримку економічного розвитку країни. Завдання цього напряму, зокрема — підвищення конкурентоспроможності та зростання сільськогосподарського сектору з фокусом на розвиток органічного сільського господарства. З огляду на це, Швейцарія й далі спрямовує першочергові зусилля на сприяння доступу до ринків і розвитку виробництва та збуту, з особливою увагою до малих і середніх підприємств (МСП).
Ми також розширюватимемо підтримку фінансового сектору та доступу до фінансування для МСП. Найкращі макроекономічні умови, вдосконалена нормативна база, дотримання принципу верховенства права, зміцнення позицій надавачів послуг і наявність загальнодоступних фінансових ресурсів сприятимуть створенню конкурентного бізнес-середовища. Для українських МСП розширюватимуться можливості ведення бізнесу та створення робочих місць, зокрема, в постраждалих від конфлікту районах і для жінок-підприємець, а також можливості доступу до більш розвинених ринків. Для впровадження цих зазначених напрямів буде фінансуватися низки проєктів/ програм технічної допомоги в Україні.

Більшість з органічних виробників уже співпрацює з новою швейцарсько-українською програмою «Розвиток торгівлі з вищою доданою вартістю в органічному та молочному секторах України», що впроваджує Дослідний інститут органічного сільського господарства (FiBL, Швейцарія) у партнерстві зі швейцарською компанією SAFOSO. Команда цієї програми на повній швидкості взялася до роботи й протягом наступних трьох років буде активно працювати над основною метою — зростання торгівлі з вищою доданою вартістю в органічному та молочному секторах на внутрішньому та експортному ринках. На допомогу цій програмі вже у 2020 році розпочинається новий напрям підтримки органічного сектору України за фінансування Швейцарської Конфедерації, що виконуватиметься Міжнародною федерацією органічних сільськогосподарських рухів (IFOAM). Цей регіональний проєкт поширюватиметься на кілька країн, зокрема й Україну, і матиме фокус на розбудову партнерства між бізнесом і проєктом технічної допомоги для реалізації спільних ініціатив.

Нові можливості, а разом і виклики, з’являються у виробників органічної продукції з відкриттям ринку землі, цього року схваленим Верховною Радою України. Оскільки виробникам доведеться сконцентровувати значні фінансові ресурси на придбання землі, попит на обігові кошти для операційної діяльності ще більше зростатиме. Для цього ми розглядаємо можливість продовження після 2020 року проєкту «Аграрні розписки», що останні 5 років фінансує Швейцарська Конфедерація та впроваджує Міжнародна фінансова корпорація (IFC). Продовження проєкту дасть можливість українським агровиробникам використовувати аграрні розписки для фінансування оборотного капіталу, придбання техніки та насіння тощо. Перші «органічні розписки» вже дали можливість виробникам органічної продукції активно долучитися до цього фінансового інструменту.

ОЛЕКСІЙ РУДЬ

Засновник інтернет-магазину органічної продукції
Organic Food Delivery
«ОРГАНІЧНИЙ СЕГМЕНТ ВИРІЗНЯЄТЬСЯ ЦІННІСНИМ СТАВЛЕННЯМ ПОКУПЦІВ ДО ТОВАРУ»
Органічний тренд набирає обертів не лише на зовнішніх ринках, а й на внутрішньому. Тому українським виробникам органічного абсолютно не варто нехтувати українськими покупцями. Про те, як органічному виробнику знайти свого покупця, що має найбільший попит та чому в регіонах органічна продукція набирає популярності, ми поспілкувалися з Олексієм Рудєм, засновником інтернетмагазину органічної продукції Organic Food Delivery.
Image
Чому вирішили відкрити саме органічний магазин?
— Насамперед я працюю саме в органічному сегменті через клієнта, адже тут покупець більш свідомий, і з такими людьми мені приємніше працювати. Ми зараз перебуваємо у пошуку приміщення для магазину офлайн, і наші клієнти нам допомагають у цьому. Це чудово.

Органічний сегмент вирізняється передусім ціннісним ставленням покупців до товару, магазину, постачальника.

А загалом тема органічного виробництва поступово мене захопила: то бізнес-план ми готували для однієї компанії, то я співпрацював по одному проєкту з Олександром Ющенком, генеральним директором та засновником компанії «Галекс-Агро», для його органічних брендів «Органік Мілк» й «Органічний м’ясний продукт». І власне, саме продукти цих компаній стали першими в доставці нашого магазину — Organic Food Delivery.
Image
Чому першими обрали саме ці продукти?
— Був карантин. Усім із продажами стало дещо складніше. Тому на зустрічі з паном Ющенком я запропонував створити новий канал продажу — інтернет-доставку. Власне, у цей момент збіглися наші наміри, ідеї щодо тотальної диджиталізації.
Image
Хто з виробників може потрапити на полиці до вашого магазину: тільки ті, хто сертифікований за органічними стандартами, чи берете також товари з позначками «еко», «біо» тощо?
— У нас 95% продукції сертифіковано. Хоча 5% — ні. Однак ці 5% позначили в окрему категорію. Тут ми вже змушені відповідати на запити покупців. Наприклад, йдеться про таку продукцію, як соки та кава. Зокрема, в Україні ми знайшли тільки два види органічної кави. А людям хотілося більше різновидів: мелена, у зернах. Тому додали асортимент, відповідно його промаркувавши. Менеджер під час покупки попереджає покупців про те, що цей товар не сертифіковано.

Також намагаємося ділитися з виробниками інформацією про те, чого хочуть покупці. Адже маємо дуже свідому аудиторію, яка слідкує за трендами здорового харчування. Наприклад, компанії «Органік Мілк» повідомили, що зараз є попит на безлактозне молоко. Ділимося з виробниками також й інформацією про те, що не продається.
Image
А що має найменший попит серед ваших покупців?
— Це, до прикладу, спеції. Мінімальна партія замовлення доволі велика, а їх не так часто купують. Також, як виявилося, люди готові споживати все органічне, а спеції можуть бути неорганічні. Це не принципово для багатьох покупців.
Image
Де найбільше ваших покупців територіально: у столиці, чи також із регіонів люди замовляють органічну продукцію?
— Приблизно 30% продукції доставляємо через поштові сервіси по Україні. Маємо вже й постійних клієнтів із регіонів, яким навіть відправляли молочну продукцію. Ми її правильно упаковували у термосумки й надсилали. На літній період припинили доставку продуктів, що швидко псуються, поштовими сервісами, тому наші постійні клієнти навіть засмутилися.
Image
А все-таки де більше покупців органічного?
— Найбільше покупців є у Центральній та Південній Україні. На Заході не надто багато. Хоча саме із Заходу в нас найбільше замовляли оптом для магазинів, зокрема, борошно та крупи.
Image
Чи складно було знайти українських виробників органічної продукції, щоб задовольнити покупця асортиментом?
— Нині в магазині більше як 500 позицій товарів. Абсолютно було нескладно закрити пропозиції по всіх категоріях товарів. Усі виробники охоче відгукувалися на наші запити. Тільки уявіть, за три тижні було відкрито повністю магазин з нуля. Більше того, ми просили виробників дати нам не просто список товарів із фото, а й з характеристиками. І навіть ті, у кого не було такої інформації, за лічені дні все готували. З виробниками органіки працювати легко і приємно.
Image
Чи використовуєте соцмережі для просування магазину?
— Так, звісно. Тільки на Google-пошук опиратися не варто. Адже там ми конкуруємо з величезними ритейловими мережами. Інакше, коли магазин офлайн, — покупець заходить, бо йому треба органічні продукти, у спеціалізовані магазини.
Image
Які маєте плани розвитку надалі?

— У нас стратегія така: спочатку хочемо відкрити один невеликий магазин у Києві та подивитись, як відбуватиметься продаж. Далі плануємо тут же відкрити ще кілька і одночасно збільшувати доставки на найближчі міста. А надалі будемо пробувати відкривати франшизу в регіони. Адже вже є охочі відкрити магазин у своїх містах та навіть готові нам допомогти: і Луцьк, і Львів, і Одеса. У регіонах органічну продукцію сприймають більше як новинку. Раніше ж людям видавалось, що органічне — це дуже дорого. Однак хто починає купувати, розуміє, що різниця не така велика, як здається на перший погляд. А якість продукції суттєво вища.

Підготувала Тетяна Тимошенко